Wil je weten wat je klanten waarderen, maar ook wat ze missen in je dienstverlening? Wil je je klanten weer eens echt in de ogen kijken in plaats van via Zoom of Teams? Wil je een hogere klanttevredenheid en kun je nieuwe klanten goed gebruiken?

Organiseer dan juist nu een KlantArena.

In deze serie blogs lees je meer over de KlantArena. In de vorige blog heb je kunnen lezen op welke vragen een KlantArena antwoord geeft. In dit deel lees je wat een KlantArena is en waarom je een KlantArena zou willen organiseren.

Wat is een KlantArena?

Met een KlantArena zet je je klanten op het podium (in de arena) en luisteren jij en je medewerkers (op de tribune) naar wat je klanten over jouw bedrijf te vertellen hebben. Zo’n 5 tot 10 klanten zitten aan tafel en vertellen over hun ervaringen met jullie diensten, producten, medewerkers, kortom met jullie bedrijf. Wij van AAKES regelen de juiste voorbereiding en begeleiden het gesprek als onafhankelijke gespreksleiding.

In meerdere gespreksrondes geven je klanten feedback die jij en je team kunnen gebruiken om jullie dienstverlening te verbeteren. Wie kan er beter vertellen over hoe de dienstverlening van je team overkomt, dan de klanten die het zelf regelmatig ervaren?

Bovendien kijken je medewerkers en je klanten elkaar weer eens in de ogen. Weer echt contact, in plaats van communicatie via Zoom, telefoon of e-mail. Een KlantArena is daarmee tegelijkertijd ook een feestje met je klanten.

Waarom een KlantArena?

Er zijn vier belangrijke redenen om een KlantArena te organiseren:

  1. Je krijgt echte feedback van je klanten
    Met een KlantArena krijg je boven tafel wat je klanten echt van jullie dienstverlening vinden. Door de open sfeer is de drempel voor klanten laag en vertellen ze wat ze daadwerkelijk vinden. Dit is veel meer dan een standaardvragenlijst waar je klanten niet of nauwelijks op reageren en waar ze vaak niet eerlijk (durven) zijn. Met de duidelijke feedback van een KlantArena kunnen jullie de dienstverlening verbeteren.
  2. Je verbetert de klantenbinding
    In een KlantArena neem je je klanten serieus. Jij en je team luisteren aandachtig en staan open voor de feedback van je klanten. Je klanten waarderen dat. Jullie investeren allebei in jullie klant-leverancier-relatie met als doel om meer en prettiger zaken met elkaar te doen. Dit geeft een enorme boost aan jullie relatie en levert je meer klantenbinding op.
  3. Je kan beter inspelen op marktontwikkelingen
    Je krijgt inzicht in die wensen en behoeften van je klanten die voor jullie relevant zijn. Dit zijn verwachtingen over communicatie en samenwerking en ook over jullie diensten en producten. Je klanten zijn ervaringsdeskundigen en kunnen duidelijk aangeven wat goed gaat maar leggen ook feilloos de vinger op de zere plek. Met deze kennis maak je je bedrijf klaar voor de toekomst.
  4. Je verhoogt jullie klanttevredenheid
    Door te weten wat jullie klanten willen en verwachten kunnen jij en je team hier op inspelen. Je medewerkers leren meer oog voor jullie klanten te hebben. In de KlantArena leven ze zich direct in hoe jullie dienstverlening wordt ervaren. Dit motiveert je medewerkers en inspireert hen om hun gedrag aan te passen aan de wensen van jullie klanten. Dit verhoogt direct de klanttevredenheid en levert je meer blije klanten op.

Door een KlantArena te organiseren zul je bovenstaande zelf ervaren. Uiteindelijk leidt de KlantArena tot meer klanten, meer tevreden klanten en meer omzet.

Ben je geïnteresseerd of wil je meer weten over een KlantArena? Bel of mail ons voor een kop koffie via Lars@aakes.nl of 06 505 39 290.